Door deze website te gebruiken gaat u akkoord met het gebruik van cookies op de website.

Blessurepreventie

Blessurepreventie

Blessurepreventie in het voetbal

Missie

De bestaande kennis aangaande blessurepreventie bij voetballers overdragen aan voetbaltrainers en de brug slaan de kennis naar de toepassing daarvan.

Doelstelling

Afname van blessures binnen de jeugdafdeling van RKHVV.

Uitleg blessurepreventie

Een voetbalspecifiek beleid dat bestaat uit verschillende wetenschappelijk onderbouwde elementen van de laatste jaren op het gebied van blessurepreventie. De elementen die in het beleid zijn opgenomen bestaan uit:

  1. Specifieke voetbalconditietraining
  2. Looptechniektraining
  3. Corestability- en krachtoefeningen.

1. Specifieke voetbal conditietraining

Een speler zal de prestatiefitheid moeten hebben om 90 minuten op een constant niveau te presteren. Een speler met een adequaat niveau van prestatiefitheid, zal significant minder kans hebben op blessures. Een adequate basisconditie  is belangrijk om tijdens rust momenten in trainingen/wedstrijden te herstellen van explosieve activiteiten. In de eerste week van de voorbereiding wordt de Cooper test afgenomen om de basisconditie in kaart te brengen. Spelers die niet aan de limiet voldoen krijgen aparte conditietraining en 4 weken later een herkansing. Een adequate basisconditie wordt als instapeis gezien om de opbouw van intensiteit in de weken van voorbereiding verantwoord te volgen. In de eerste acht weken van de voorbereiding staat een gedeelte van de training in het teken van specifieke voetbal conditietraining. Deze geschiet zonder bal. Binnen de opbouw wordt gebruik gemaakt van periodisering en super compensatie om zo in acht weken de intensiteit op te bouwen tot wedstrijdfit. Na de winterstop volgt er een 2e periode in opbouw van conditietraining. Om te bepalen of de prestatiefitheid bij de spelers voldoende is, wordt er vier maal per jaar de ISRT gedaan waarbij voldaan moet worden aan een bepaald limiet.


(Voor meer informatie: mail naar gbootsma.gb@gmail.com)


2. Looptechniek

Verbeteren van de neuromusculaire aansturing zorgt voor een coördinatief betere looptechniek. Een adequate neuromusculaire aansturing pretendeert een afname van de kans op blessures. Tevens verbeterd de lichtvoetigheid en snelheid van positiewisseling wat ten goede komt aan de prestatiefitheid van de spelers.

Looptechniek training wordt gedaan door middel van loopvormen met loopladders. De looptechniek training is een tien minuten durend cluster die in de warming up wordt ingebouwd. Opbouwend van rustige coördinatieve naar plyometrische vormen.


!!Advies: continueren van gebruik speedladder 2a3 x per week gedurende het voetbalseizoen. Wissel elke 6 weken wel enkele skills. Zie link voor input.


3. Corestability- en krachtoefeningen

De core musculatuur geldt als het centrale punt waar positiewisselingen van de periferie (ledematen) deels worden gecontroleerd/gestabiliseerd. Uit de literatuur blijkt dat bij een adequate functie van de core musculatuur de kans op blessures afneemt. Daarnaast worden een aantal specifieke krachtoefeningen in het programma opgenomen zoals de Nordic Curl.

De corestability training is een tien minuten durend cluster die in elke warming up wordt ingebouwd. Opbouwend van rustige coördinatieve naar plyometrische vormen.


(Zie illustraties hier beneden voor oefeningen en correcte uitvoering)



Correcte uitvoering kracht/stabiliteit en landing bij 1 of 2 benige landing.

Let bij uitvoering van kracht/stabiliteitsoefeningen en het landen op de richting waar de knie heen beweegt.

GOED: knie bevindt zich recht boven de enkel. Rug is actief gestrekt.

FOUT: knie zakt naar binnen en bevindt zich niet recht boven de enkel. Meestal komt de rug hierbij naar voren (niet actief gestrekt).








Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!